מצות התפילין
(ליקוטים מתוך הספר שבט מוסר, החוברת תפילין מאת הרה"ג דוד יוסף שליט"א, דרשות לשמחות, עלי דשא ועוד) מהחוברת "יהודי הוא בן מלך"
קדושת התפילין
קְדוּשַׁת הַתְּפִלּין גְּדוֹלָה וַעֲצוּמָה. שֶׁנֶאֱמַר: "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם". כָּל זְמָן שְׁהַתְּפִילִין בְּרֹאשׁוֹ וְעַל זְרוֹעוֹ, הוּא עָנָיו וִירֵא שָׁמַיִם, וְאֵינוֹ נִמְשָׁךְ בִּשְׂחוֹק ובְשִׂיחָה בְּטֵלָה וְאֵינוֹ מְהַרְהֵר מַחְשְׁבוֹת רָעוֹת.
תפילין – 8 מצוות
כָּל הַמֵּנִיחַ תְּפִלִּין בְּכָל יוֹם, מְקַיֵּם שְׁמֹנֶה מִצְווֹת עֲשֵׂה, שׁהֲרֵי כָּך צִיוָּנוּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: לְהָנִיחַ אַרְבָּע פַּרְשִיוֹת בַּזְרוֹעַ, וְאַרְבָּע פָרְשִׁיוֹת בָּרֹאשׁ – הֲרֵי שְׁמֹנֶה מִצְווֹת.
תפילין – טבעת נישואין
הַתְּפִלּין הֶם הַקֶּשֶׁר הָרוּחָנִי עִם ה', וְהַנַחַת הַתְּפִילִּין בְּפֹעַל, מְחַזֶּקֶת אֶת הַרְגָשׁוֹת הַעֲדִינִים שֶׁל הָאֱמוּנָה והָאַהֲבָה הַפּוֹעָמִים בְּקִרְבֵּנוּ. וְכָתַב רַבֵּינוּ יוֹנָה: "הָרוֹצֶה שֶׁיְּקַבֵּל עָלַיו עוֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם שְׁלֵמָה, יִטּוֹל יָדָיו, יָנִיחַ תְּפִלִּין, יִּקְרָא קְרִיאַת שְׁמַע וְיִתְפַּלֵּל. וְטַעַם הַדָּבָר מִפְּנֵי שֶׁבְּתְּפִלִין שֶׁבָּרֹאשׁ, אָדָם מְשַׁעְבֵּד לַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ אֶת הַנְשָׁמָה שֶׁהִיא בַּמֹּחַ. וּבְתְפִלִין שֶׁבּזְרוֹע, אָדָם מְשַׁעְבֵּד גּוּפוֹ.
שכר מצוות התפילין
חַזָ"ל הִפְלִיגוּ בִּשְׂכָרוֹ שֶׁל הַמֵּנִיחַ תְּפִלִּין, וְאָמְרוּ:
"כָּל הַמֵנִיחַ תְּפִלִּין מַאֲרִיךְ יָמִים", ו"כֹל הַמֵּנִיחַ תְּפִלִּין וּמִתְעַטֵּף בְּצִיצִית וְקוֹרֵא קְרִיאַת שְׁמַע וּמִתְפַּלֵּל, מֻבְטָח לוֹ שֶׁהוּא בֶּן הָעוֹלָם הַבָּא", וְאָמַר אַבַּיֵי: "עָרֵב אֲנִי לּוֹ שֶׁאֵין אֵשׁ שֶׁל גֵּיהִנֹּם שׁוֹלֶטֶת בּוֹ", וְאָמַר רָב פַּפָּא: "עָרֵב אֲנִי לוֹ שֶׁכָּל עֲווֹנוֹתָיו נִמְחָלִים".
התפילין מקדשים את כל החושים לעבודת ה'
תְּפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ הֲרֵי הֶם בְּמֶרְכַּז הָרֹאשׁ, שֶׁשָּׁם חוּשֵׁי הָרְאִיָּה, הַשְׁמִיעָה וְהַדִיבּוּר,
וּתְפִלִּין שֶׁל יָד- כְּנֶגֶד הַלֵּב, שֶׁמִּמֶּנּוּ נִמְשָׁךְ חוּשׁ הַמִּשּׁוּשּׁ.
שמות
"וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְנֵי-יִשְׂרָאֵל הַבָּאִים מִצְרָיְמָה".
שמו"ת – רָאשֵׁי תֵּבוֹת שָבָּת, מִילָה וּתְּפִלִּין.
לְלַמֶּדְךָ, שֶׁרַק כַּאֲשֶׁר מְקַיְּמִים וְשׁוֹמְרִים עַל שַׁבָּת, מִילָה, וּתְפִלִּין, זַכָּאִים לְכִנּוּי "יִשְׂרָאֵל".
מצות עשה
מִצְוַת עֲשֵׂה מִן הַתּוֹרָה לְהָנִיחַ בְּכָל יוֹם תְּפִלִּין שֶׁל יָד וּתְפִלִּין שֶׁל ראשׁ, שֶׁנֶאֱמַר: "וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עָל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בּין עֵינֶיךָ". (שמות פ' י"ג )
ובִּקְרִיאַת שְׁמַע נֶאֱמַר: "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטוֹטָפוֹת בֵּין עֵינֶיךָ". (דברים פ' ו' פס' ח')
תפילין כנגד כל התורה
אָמְרוּ יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי הַקּב"ה: רְצוֹנֵנוּ לְקַיֵּם כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ, אֲבָל אֵין אָנוּ יְכוֹלִים, אָמַר ה': "הֲנִּיחוּ תְּפִלִּין וַאֲנִי מַעֲלֶה עֲלֵיכֶם כְּאִלּוּ קִיָּמְתֶם כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּהּ".
.
ע"י תפילין יבשרונו על ביאת המשיח
"נַפְתָּלִי אַיָּלָה שְׁלוּחָה". נַפְתָּלִי אוֹתִיוֹת תְּפִלִּין, אַיָּלָה אוֹתִיוֹת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, כִּי עַל יְדֵי מִצְוַת תְּפִלִּין הַשְּׁקוּלָה כְּנֶגֶד כָּל הַתּוֹרָה וְע"י תַּלְמוּד תּוֹרָה, יָבוֹא אֵלִיָּה הַנָּבִיא וִיבַשְׂרֵנוּ בְּבִיאַת מְשִׁיחֵנוּ.
רפואה בזכות התפילין
לֶ"חָזוֹן אִיֹש" בָּאָה אִשָּׁה מִמִּשְׁפָּחָה חִילוֹנִית וּמֵרֵרָה בִּבְכִי, שֶׁבְּנָה בֶּן הַ- 12 לָקָה בְּמַחֲלַת דָם מְסֻכֶּנֶת וְהִגִּיעַ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת, וְהַרוֹפְאִים אָמְרוּ נוֹאָשׁ. אָמַר לָה הֶ"חָזוֹן אִיֹש": אִם תַּבְטִיחִי שֶׁהַיֶּלֶד יָנִיחַ תְּפִלִּין כָּל יוֹם כְּשֶׁיִּמְלְאוּ לוֹ 13 שָׁנָה, יְרַחֲמֵהוּ ה'. הִיא הִבְטִיחָה וְאָצָה אֶל מִטַּת בְּנָה וְהִנֵּה מְבַשׂרִים לָהּ, שֶׁחָל שִׁפּוּר בְּמַצָּבוֹ. הַיֶּלֶד הִתְאוֹשֶׁשׁ תּוֹךְ כַּמָּהּ יָמִים, וּכְשׁמַלְאוּ לּוֹ 13 שָׁנָה הֵנִיחַ תְּפִלִּין.
מצוה אחת נותנת חיים
הַגָּאוֹן ר' יוֹסֵף גִ'יקְטִילְיָא נָטָה לָמוּת. בִּקֵּשׁ תְּפִלִּין, נְטַלָם וְהִנִּיחָם כַּדָּת וּמִיַּד נִתְרַפֵּא. שְׁאַלוּהוּ אֵיךְ זֶה? אָמָר, רָאִיתִי שֶׁשָׁקְלוּ עֲוֹנוֹתָי וּזְכוּיוֹתָי, וּכֶּשֶׁהִנָחְתִי תְּפִלִּין נוֹסְפה לִי מִצְוָה אַחַת וְיָצָאתִי צַדִּיק בְּדִינִי וּפָסְקוּ לִי חַיִּים.
התפילין ששינו את בריאות העובר
אִשָּׁה, שֶׁהָיְתָה בַּחֹדֶשׁ הַחֲמִישִׁי לְהֵרְיוֹנָה, עָשְׂתָה בְּדִיקָה שִׁגְרַתִית בּאוּלְטְרַאסָאוּנְד, וּבָהּ גִּלוּ צִיסְטוֹת בְּנוֹזֵל הַמֹּחַ שֶׁל הַעוּבּר, וְהוֹדִיעוּ לָהּ שֶׁהַוַּלָד יִוָּלֵד עִם תִסְמוֹנֵת דַאוֹן. הַבַּעַל בִּקֵּשׁ בְּרָכָה מֵרַב. שָׁאַל אוֹתוֹ הָרָב אִם הוּא מֵנִיחַ תְּפִלִּין, וְאָמַר שֶׁכֵּן. שְׁאֵלַת הָרָב הִטְרִידָה אוֹתוֹ, וְהֶחְלִיט לִבְדּוֹק אֶת הַתְּפִלִּין. בָּבְּדִיקָה הִתְבָּרֵר, שְׁהַתְּפִלִין שֶׁל רֹאשׁ פְּסוּלוֹת. לְאַחַר שֶׁהִזְמִין תְּפִלִּין כְּשֵׁרוֹת נִגְּשׁוּ שׁוּב לִבְּדִיקַת אוּלְטְרָאסָאוּנְד וְהִתְבָּרֵר שֶׁהַצִּיסְטוֹת נֶעֱלַמוֹת בְּהַדְרָגָה. לְאַחַר כְּאַרְבַּעָה חֳדָשִׁים יָלְדָה הָאִשָּׁה בֶּן בָּרִיא ב"ה.
תדרים של קדושה
מַעֲשֶׁה בַּגָּאוֹן הַצַּדִיק רַבִּי אֵלִיָּהוּ לוֹפְיָאן זצ"ל, שֶּׁרָאָה אָדָם מַצְמִיד לְאָזְנוֹ טְרָנְזִיסְטוֹר, הַמְצָאָה חֲדָשָׁה בְּאוֹתָה תְּקוּפָה. הִסְבִּירוּ לוֹ שֶׁיֶּשׁ בּוֹ סוֹלֶלוֹת זְעִירוֹת וּמִיכְשׁוּר עָדִין לִקְלִיטַת תֶדָרִים וְהַשְׁמַעַתָּם. וְאִם יִתְרוֹפֶף מַגָּע אוֹ יֶחְסָר בּוֹרֶג יִשְׁבֹּת הָמַכְשִׁיר.
"כָּךְ"! הִתְפַּעֵל "וּמַדּוּעַ יֶשׁ שֶׁאֵינָם מְבִינִים שֶׁגַּם הַתְפִילִין הֵן מַכְשִׁיר עָדִין וּמֻרְכָּב הקוֹלֵט תֶדָרִים שֶׁל קְדֻשָּׁה וְשֶׁפַע מִמָּרוֹם, בְּאֶמְצָעוּת הָפַרְשִׁיוֹת הַכְּתוּבוֹת בָּהֵן, וְאִם יֶחְסָר אָף קֻצּוֹ שֶׁל יו"ד – יִשְׁבְּתוּ חָלִילָה מִפְּעוּלָתָן וְתִיפָסֶק ההַשְׁפָּעָה הָרוּחָנִית הכַּבִּירָה!"?…
מֵנִיחַ תְּפִלִּין שֶׁל יָד תְּחִלָּה, מִפְּנֵי שֶׁהַתּוֹרָה הִקְדִימָה תְּפִלִּין שֶׁל יָד לִתְפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ, שֶׁנֶאֱמַר: "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֵיךָ".
התפילין מביאים לאדם שמחה
שמחת התפילין
"מִצְוָה עָל הָאָדָם לַעֲשׁוֹת סְעֻדָּה בְּיוֹם שֶׁנַּעֲשָׂה "בָּר מִצְוָה". כִּי הַנָּחַת תְּפִלִּין הִיא כְּמוֹ עֲרִיכַת בְּרִית בֵּינֵינוּ ובֵין ה' יִתְבָּרַךְ, וְזֶה גַם כְּדֻגְמַת יוֹם מַתָּן תּוֹרָה, כִּי הַנַּעַר "בָּר הַמִּצְוָה" נִכְנָס לְעוֹל הַמִּצְווֹת, וְעַל כֵּן יֶשׁ שִׂמְחָה לכָּל אֶחָד מִיִּשׂרָאֵל, שֶׁיְּהוּדִי נוֹסַף נִכְנָס בְּגֶדֶר "עַרְבוּת". (המג"א סימן רכ"ה)
טַעַם נוֹסָף לַעֲשִׂיַּת חֲגִיגָה וּסְעוּדָה בְּיוֹם הֲגִּיעַ הַבֶּן לְמִצְווֹת, כֵּיוָן שׁמֵהַיּוֹם וָאֵילָךְ הַבֶּן נַעֲשָׂה מְצֻוֶּה וְעוֹשֶׂה וְתוֹרָתוֹ מְגִינָה עָל כָּל הָעוֹלָם. לָכֵן צָרִיךְ לַעֲשׂוֹת סְעֻדַּת מִצְוָה, וְיוֹם זֶה נֶחְשָׁב כְּיוֹם טוֹב.
מלאכים, מתנה לבר-מצווה
הַזּוֹהַר הַקָּדוֹשׁ מְבָאֵר אֶת הַפָּסוּק: "וַאֲשַׁלֵּם נִיחוּמִים לּוֹ וְלַאֲבֵלָיו" . מְלַמֵּד, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא עוֹשֶׂה חֶסֶד עִם בְּנֵי אָדָם, שֶׁכֵּיוָן שֶׁנִּכְנָס הָאָדָם לִשְׁנַת הַשּלוֹשׁ עֶשְׂרֵה וָהָלְאָה, נוֹתֵן עִמוֹ שְׁנֵי מַלְאָכִים הַשׁוֹמְרִים אוֹתוֹ, אִם הָאָדַם הוֹלֵךְ בְּדֶרֶךְ הַיָּשָׁר הֵם שׂמֵחִים עִמּוֹ, וְאִם לָאו הֵם מִסְתָּלְקִים מִמּנוּ.
נָכוֹן, שֶׁחָתָן הַבָּר מִצְוָה יַרְבֶּה בְּלִמּוּד תּוֹרָה בְּיוֹם הֲגִּיעוֹ לְמִצְווֹת יוֹתֵר מִשְּׁאַר יָמִים.
וראו כל עמי הראץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך.
"כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ הֵם הַתְּפִילִּין".
שְׁלוֹשָׁה מַלְאָכִים הוֹלְכִים לִפְנֵי הָאָדָם וְאוֹמְרִים:
תְּנוּ כָּבוֹד לִדְיוֹקַנוֹ שֶׁל מֶלֶךְ, שֶׁשְׁכִינַת אֵל עַל רֹאשׁוֹ וְאוֹמֵר:
"עַבְדִּי אַתּה, יִשְׂרָאֵל אַשֶׁר בְּךָ אֶתְפָּאָר". (שבט מוסר)
סגולה לזיכרון
כָּתוּב בַּפָּסוּק: "וְהָיָה לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ", שֶׁאֵת קֶשֶׁר הַתְפִילּין שֶׁל רֹאשׁ מְנִיחִים בִּמְקוֹם הַזִּכָּרוֹן בַּמֹּחַ. וְסוֹף הַפָּסוּק "לְמַעַן תִּהְיֵה תוֹרַת ה' בְּפִיךְ" כְּדֵי שֶׁלֹּא יִשְׁכַּח הַתּוֹרָה. שֶׁכָּל הָמֵנִיחַ תְּפִלִּין כְּתִיקְנָן בְּמָקוֹם שֶׁנִּמְצָא הַכֹּחַ הַזּוֹכֵר, אַף זוֹכֵר תּוֹרַת ה' שֶׁתִּהְיֶה תָמִיד בּפִיו. (ע"פ מכלל יופי)
זמן הנחת תפילין
הָחֵל מִכַּמָהּ דַּקּוֹת אַחַר עֲלוֹת הַשָּׁחַר וְעַד לַשְׁקִיעָה. (מִי שֶׁלֹּא הֵנִיחַ תְּפִלִּין בַּיּוֹם, וְנִזְכַּר לְאַחַר הַשְׁקִיעָה, בִּזְמַן בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת, רַשַּׁאי לְהָנִיחַ תְּפִלִּין בִּזְמַן בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת. וְרַשַּׁאי אַף לְבָרֵךְ עֲלֵיהֶן.)
כיצד מניחים תפילין?
יַחֲזִיק בְּיָדוֹ אֶת תְּפִלָּיו וִינַשְּׁקָן. יְהַדֵק הֵיטֵב אֶת קֶשֶׁר הַ"יָד" לַ"בָּיִת", יַפְשִׁיל שַׁרְוּוּלָיו עַד לְמָעְלָה מִמְּקוֹם הַהֲנָחָה. יָנִיחַ אֶת הַתְּפִלִין כָּךְ שֶׁבֵּית הָרְצוּעָה תִּהְיֶה מְכֻוֶּנֶת כְּלַפֵּי הַכָּתֵף, וְקֶשֶׁר הַ"יוֹד" – כְּלַפֵּי הַלֵּב, וְהַ"בָּיִת" כְּלַפֵּי הַלֵּב. יְבָרֵךְ…”: אֲשֶׁר קִידְשָׁנוּ בְּמִצְווֹתָיו וְצִיוָנוּ לְהָנִיחַ תְּפִלִּין", וִיהַדֵק הָרְצוּעָה. יִכְרוֹך שֶׁבַע כְּרִיכוֹת סְבִיב הָאַמָּה, וְיַעֲבֹר לַהֲנָּחַת תְּפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ. "יַחֲזִיק בְּיָדוֹ תְּפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ וִינַשֵׁק אֶת בֵּית הַתּפִלִּין וְגַם אֶת קֶשֶׁר הַ"יַד", יָנִיחַ אֶת הַתְּפִלִּין עַל רֹאשׁוֹ מֵעַל הַמֶּצַח, בִּקְצֵה שֹׁרֶשׁ הַשֵּׂעָר. יָנִיחַ קֶשֶׁר הַ"יַד" מֵאַחוֹר, מֵעַל שֶׁקַע הָערֶף. יִכְרוֹך רְצוּעַת תְּפִלִּין שֶׁל יַד עַל כָּף יָדוֹ בְּצוּרַת שי"ן וְיַחְזוֹר וְיִכְרוֹך וְיֹאמַר: "וְאֵרַשְׂתִּיךְ לִי…" וגו. כְּפִי הַנֻּסַּח הַמָּצוּי בַּסִּדּוּר.
בדיקת תפילין
אִם הַתְּפִלּין הָיוּ מוּנָחִים בְּמָקוֹם לַח אוֹ נָפְלוּ לַמָיִם אוֹ עָמְדוּ בַּשֶּׁמֶשׁ אוֹ בְּמָקוֹם חָם צְרִיכִים בְּדִיקָה. וְכֵן רָאוּי לְהַחֲמִיר לְבּוֹדְקָן בִּימֵי אֱלוּל.